Jedno echo

Jedno echo

16.12.07, godz. 20.30

Stowarzyszenie Teatralne Remus   Teatr Remus, ul. Targowa 80

 

jedno„Jedno Echo” to spektakl-koncert tradycyjnych pieśni z różnych kultur, będący próbą obudzenia nowych znaczeń w archaicznych pieśniach przez wykorzystanie specyficznych warunków akustycznych i architektonicznych niekonwencjonalnych przestrzeni teatralnych do wydobycia ich pełnego potencjału brzmieniowego. Spektakl powstawał w praskich przestrzeniach postindustrialnych wiosną 2007 r.
W spektaklu tym zespół wykorzystuje różne rodzaje emisji głosu i rezonansu w ciele wykonawcy – te wynikające z tradycyjnych technik śpiewu archaicznego (bułgarskiej, ukraińskiej, afrykańskiej, kurpiowskiej, chorałów gregoriańskich, improwizacji jazzowych, francuskiego wielogłosu), jak i wywołane aktorskim działaniem fizycznym, pochodzącym z autorskiej techniki improwizacji, wypracowanej przez zespół Teatru Remus na podstawie doświadczeń wieloletniej współpracy z Odin Teatret.
Praca nad projektem „Jedno Echo” to również refleksja na temat obecności tradycyjnej pieśni we współczesnej kulturze. Takie pieśni są albo wykonywane publicznie z wielką dbałością o prawdę etnograficzną, albo w elitarnych kręgach odbiorców wykorzystywane na różnego rodzaju kameralnych lub zamkniętych warsztatach, albo też transformowane w dowolny sposób, po czym często wchodzą do głównego nurtu kultury komercyjnej.
Zespół, który tworzył projekt „Jedno Echo” od początku to ludzie, których życiorysy zawodowe dają pełen „przegląd” różnych dróg, jakimi te pieśni we współczesnym świecie podążają. Znalazła się w nim członkini znanego zespołu Werchowyna, uczestniczka wypraw Fundacji "Muzyka Kresów", instruktorki warsztatów śpiewu archaicznego, aktorka Teatru Węgajty, uchodźca z Togo i aktorzy Teatru Remus, który na takich pieśniach najczęściej buduje warstwę akustyczną swoich spektakli.
W warstwie znaczeniowej, większość pieśni z koncertu „Jedno Echo” jest dla polskiego odbiorcy niezrozumiała. Zamiast tłumaczyć ich teksty, zespół wykorzystuje fakt, że treść słów najczęściej nie stanowi ich podstawowego nośnika znaczenia ani środka ekspresji i stara się nadać im nowe znaczenie, które wynika ze spotkania ich właściwości muzycznych z niekonwencjonalną przestrzenią i akustyką oraz osobistymi skojarzeniami widzów. Jest to próba stworzenia odbiorcy sytuacji żywego doświadczenia tego, co w tych pieśniach jest najcenniejsze i unikalne: ich brzmienia, rezonansu i nieograniczonych możliwości ludzkiego głosu.

 

Artyści zaangażowani w projekt:
Reżyseria: Katarzyna Kazimierczuk
Obsada: Daniel Brzeziński, Nela Brzezińska, Jakub Iwański, Katarzyna Migdalska, Katarzyna Staniszewska, David Sypniewski, Ewelina Zaremba

 

Teatr Remus

 

Teatr Remus powstał w 1995 roku. Od sześciu lat siedziba teatru mieści się na warszawskiej Pradze, przy ulicy Inżynierskiej 3 (wejście również od Targowej 80). Teatr zrealizował sześć spektakli, pokazywanych między innymi w Warszawie, Wrocławiu, Gardzienicach, Węgajtach oraz Holstebro, (Dania).
Teatr Remus należy do nurtu określonego przez Eugenia Barbę mianem Trzeciego Teatru – zespołów, dla których – w odróżnieniu od teatrów repertuarowych – oprócz wystawiania spektakli, w centrum zainteresowań leży sposób, w jaki teatr jest obecny w otaczającym go środowisku społecznym i kulturowym.
Teatr Remus często pracuje w znalezionych przestrzeniach, na co dzień niepełniących funkcji teatralnych, wykorzystując specyfikę zastanych w nich elementów architektonicznych (ang. site-specific theatre). Dla zespołu wiąże się to również z potrzebą wychodzenia poza zamknięte, elitarne kręgi kultury wysokiej czy awangardowej i pracy w środowiskach podlegających kulturowej i społecznej marginalizacji. „Jest dla nas ważne po co i dla kogo gramy. Nie chcemy zamykać się na artystycznej wyspie – czy wręcz w warowni - środowiska, które myśli tak samo jak my” – mówią o swojej pracy członkowie zespołu.

 

 

 

www.teatrremus.pl
teatrremus@wp.pl